tisdag 15 oktober 2013

Sommar för en helg som behövdes

Förra veckan var en berg-och-dal-bana igen. En sådan där åktur som inte är helt ovanlig i livet som expat. Ena dagen är allt skit och nästa dag trivs man som fisken i vattnet. Det har fått mig att sammanfatta det hela i att ta på sig utmanande uppdrag är tufft för självförtroendet, särskilt om det är i kombination med dagliga arbetet = adhoc-uppgifter hela tiden. Att ständigt känna sig som man inte kan något... Det är dessutom så att expat-livet inte är särskilt glammigt utan rätt ensamt en hel del. Denna tanken förstärktes när jag besökte Sofia i Barcelona i helgen, hon har kontrakt där i 2 år för H&M och har redan gjort halvvägs. Vi reflekterade över hur omgivningen ofta reagerar med "waaaaa, Barcelona, fasen vad grymt!!" (Och ja, det är en grym stad kan jag säga nu när jag prövat den) Men vad som lätt glöms bort är att besöka en stad är en helt annan grej, då är kulturen exotisk och charmig. Att leva med den i vardagen är en helt annan grej och kan ge upphov till en hel del frustration. Det tar ett tag att vänja sig vid kulturer i arbetslivet och i vardagen. Och sen när det är dags för hemflytt, då kommer samma vane-problem igen kan jag tro... Jag hoppas att mina korta 4 månader inte ska ge detta fenomen. Men det ska bli spännande att se vad jag saknar och inte saknar vid jämförelsen. Men dit är det fortfarande några veckor och jag har mycket kvar att göra innan dess :)
Barcelona - staden med en strand. Och här med torn. Som Malmö :)

Efter en sådan kaosvecka var en get-away över helgen till ett nytt ställe med nya intryck perfekt.
Jag var ju i alla fall i Barcelona som besökare, en turiststad minst sagt. Av någon anledning tyckte jag det var lite irriterande (för jag var ju aaaabsolut inte en turist, jag besökte bara en vän). Vi avverkade några måsten när man besöker staden som Parc Güell, Sagrada Familla, La Rambla, stranden m.m. Morgonpromenaden upp till en utsiktpunkt bredvid Parc Güell var en riktigt höjdpunkt!
En morgonpromenad med bättre utsikt

Mosaiki och åter mosaik
Förevigtbygget och Jennie














Vårt mål var faktiskt att gå in i kyrkan Sagrada Familla men efter att ha gått ett halvt varv runt kyrkan innan vi hittade slutet på kön bestämde vi oss för att strosa i gamla stan och äta tapas kändes som ett bättre alternativ. (okej, hade vi inte varit ute och dansat kvällen innan och hållit oss till vår plan om att vara där tidigt hade det inte hänt, men så kan det gå). Men det blev i alla fall fotografering utanför. Imponerande byggnad det där, de började bygga den 1882, fortfarande inte klar...måste vara extremt dåliga projektledare. Eventuellt kommer den bli klar till 2026, 100 år efter arkitekten Gaudis död. Gaudi har för övrigt byggt det mest som är spektakulärt i Barcelona. Och han gillar att bygga med mosaik, vackert!

Jennie och salamandern i mosaik,
som de kallar för "draken". Really!?
Det området hon bodde i var för mig den bästa delen. Små, smala gator med höga trottoarer samt träd emellan de slitna husen. Och mer besparat på turister men flera mysiga restauranger, fik och pubar. Tapas är fantastiskt! Vi hade dessutom en härlig stund på en roof top bar på lördagen. Jag noterade stilla för mig själv att jag måste börja spendera mer tid på sådana ställen. Himla fint att komma upp från stadens myller och få lite utsikt.






Enjoying the sun
Balkongfrukost
Sofias lägenhet hade en underbar balkong. Den var troligen mest underbar för att helgen bjöd på 20 grader + och sol samt att vi åt riktigt göttiga frukostar där. Men ändå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar