måndag 7 oktober 2013

Ett längre Sverigebesök

Två helger och en arbetsvecka med två dagars ledighet och allt i Sverige senare är jag tillbaka i Düsseldorf med 5 arbetsveckor kvar här nere. Time flies.

Flum med Kalle
Hisstest på visningar med Lisa
och Thomas, vårt medhjälp i
lgh-jakten
I Sverige visade hösten upp sig från sin bästa sida (och i Göteborg även från sin sämre sida, såklart). Sverigebesöket började med en helg i Malmö med mycket härlig tid med Kalle, ihopflyttningsfest inklusive Schalgerdans samt lägenhetsvisningar. 7 visningar över hela Malmö inom loppet av 4 timmar....det blev en del cyklande. Vi hittade två trevliga lägenheter men inga guldkorn så vi letar vidare.




Sen var det dags för 2-dagars med traineegruppen inklusive besök i Norrköping och på sopeldade Händelöverket (eller avfall som de egentligen säger). 50 ton sopor på en gårdsplan i höstsolen luktar inte gott! Och Norrköping bjöd på kyla men gött häng med min traineegrupp samt årets färskingar. Bästa stunden var när vi kom ut och gick mot sop-bergen, "gaaaah, vad det luktar!!" guidens svar (med ett leende): "mmmm, lukten av pengar".
På taket av Händelöverket
Lite avfall










Tack vare röd dag i Tyskland på torsdagen fick jag långledigt och begav mig till Källby. Mamma tog med mig på en ridtur i höstsolen över åkrarna, det var ett tag sen sist men efter 25 minuter började jag känna mig hemma igen. Men ja, jag har fortfarande träningsvärk i ljumskarna.
Erika, en stor med snäll häst
Fredagen spenderades med min brorson Alvin samt övriga familj som finns kvar på hemmaplan. Underbart att få träffa honom igen, och mycket underhållande som bara en 2-åring kan vara :) Äta oxfilé och mammas nybakta bullar var andra höjdpunkter. Ibland är det extra gött att vara hemhemhemhemma. Komiskt nog fick jag först frågan i Malmö: "hur känns det att vara hemma?". Vidare ställdes samma fråga i Göteborg av en vän. För att slutligen också komma från pappa hemma i Källby. Kärt barn har många hem!?
En underbar ridtur

Ett försök till puss i gungan
Gött kan man ha det


Faster läser bok











Sista helgen tillbringades i Götet med fokus på återträff med en gammal förening från Chalmers, årlig bjuds alla som varit med genom tiderna (i år 66 år) in till temafest. Årets tema var riddare och mitt år var för ovanlighetens skull lite tråkiga i utklädnad. Det var däremot inte året under oss, "HästU". Jag skrattade så att jag grät åt deras utklädnad.
Kvällens äldsta deltagare var Sven som var aktiv på 50-talet. Han spelade luta och berättade gamla anekdoter. 
4 av 6 från mitt år - även kallade SnyggU
HästU - kvällens bästa underhållning

Besökets konstigaste mat stod Kalle för....han hade saltgurka på tacos - vem gör så!??!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar