fredag 20 september 2013

Berlinos och tre gringos

Tillbaka på the Bird
Nu har ytterligare en tysk stad besökts, denna gången var det huvudstaden itself. Förra sommaren var Berlin första stoppet på tågluffen så detta klassades som återbesök, vilket också gjorde att jag var helgens kartläsare och "guide". Staden gjorde starkt intryck förra sommaren och hade mycket att leva upp till. Och som den gjorde! Förra sommaren kretsade det mest kring mitt livs godaste hamburgare som intogs på The Bird i Berlin. Så givetvis började detta besök med ett stopp där. Jag hade svultit mig själv i 2 dagar för att skapa plats för typ 220g kött och ytterligare flottigheter, eller på ren västgötska flôt. Men nja, jag tycker att de hade gått ner sig lite, men mätta blev vi.

Mitt sällskap för helgen var som så ofta Perniella och Marioanne. Detta medförde också att helgen blev fnittrig, skitsnackande och allmänt en hel massa ventilerande och hopkokande av lustiga personberättelser.

Snyggare tv-torn än i Düss!
Berlin är en hipsterstad. Här ska man vara coolt klädd, flyta omkring, inmundiga kultur och se allmänt avslappnad ut. Så det gjorde vi under lördagen. Affärer, gott käk i solen, parkhäng och gatukonst. Att hänga i Berlin är lätt, det blev aldrig tråkigt. OCH, trots många affärer lyckades jag med mitt mål: att shoppa inget. Nu när jag prövat 3 tyska städer på kort tid kan jag konstatera att de är väldigt olika. Düsseldorf är den rena, snabba, businessstaden där det är mycket färre barn som syns och betydligt fler kostymer. Hannover är lite med industristad och mer "vanlig" så att säga, inte särskilt fin och folk bor och lever här, mer en vardagsstad kanske. Berlin är den kulturella staden där det liksom i Düsseldorf men i ännu större grad knappt snackas tyska på gatorna. Vi hörde mer andra språk än tyska under vår vistelse och särskilt många skandinaver och amerikaner. Men jag förstår dem, Berlin vill man besöka. Arbetslösheten sägs vara större i Berlin än många andra tyska städer, mycket pga att den saknar industrier i stor utsträckning. Jag kan också gissa att många flyttar dit för att det är just väldigt trevligt och därmed är konkurrensen om jobb hård.

Bekymmersrynkor över maten
Jag fick förrätt, P fick huvudrätt
Lördagens utmaning blev en vietnamesisk restaurang med mycket fräck, genuin inredning där till och med elkablar hade hängts i ett virrvarr i taket, så som jag tror att det är i Vietnam, även om det mest påminde mig om Rumänien eller Nicaragua. Här var service sparsam, huvudrätten kom före förrätten och Perniella och Marioanne fick bygga sina egna sommarrullar i salladsblad. Jag skrattade så att jag grät. Vi tröstade oss med fantastiskt rödvin på en underbar italiensk restaurang. Och lördagskvällen lyckades tanterna vara ute ända till 1:30! Vi var stolta :)


Söndagen blev lite mer kulturell med muren och judiska monumentet och museet. Vi besökte
Ett riktig, duktigt!, hipstergatuband
dessutom Berlins största loppis där Marianne fyndade pälskrage och jag njöt av gatumusikanter, till den grad att jag köpte en skiva av dem.
Ett roligare och sämre gatuband











Ett genomgående tema vi införde under helgen var buddy bears och foton....







1 kommentar:

  1. Impad hur kunde du..... Vara i Berlin utan att shoppa
    Duktigt gjort
    Så då missade vi inte så mycket hamburgare, är det förlåtet vårt svek?
    Tack för kortet, kan inte riktigt förstå, menar du att vi tar husvagnen nästa gång ha,ha,den skulle nog göra sig i Berlin
    Ses snart
    Kram mamma

    SvaraRadera