måndag 9 september 2013

Halvvägs och vardagen hinner ikapp

Nu har drygt halva tiden av min utlandsplacering passerat. Som vanligt är ju den stora frågan hur det hände. Jag känner mig fortfarande ny. Den här bloggen har ju blivit ett race i skoj saker och ett riktigt skrytforum. Och jo, jag har hittat på mycket kul saker och haft så bra som det verkar. Men emellanåt dyker faktiskt någon slags vardag upp här nere och allt är inte bara guld och gröna skogar.

Vad jag har insett är att om jag någon gång ska iväg på något liknande igen så ska jag den gången se till att skapa mig ett lite trevligare hem än vad jag nu har. När regniga dagar börjar komma lite sporadiskt inser jag att min lägenhet inte är min lägenhet alls. Jag har svårt att skapa en skön, avslappnad känsla i vardagen. Och även om jobbet är intressant och jag lär mig mycket så vill jag bara försvinna vissa dagar framför datorn. Idag är en sådan dag. En riktigt måndag i den allmänna uppfattningen. Dagen släpar sig fram och jag har en uppgift utan tidspress = det går långsamt. så visst är det en berg- och dalbana emellanåt och hemlängtan river i mig. Men det är bara att härda ut några timmar så dyker oftast något skoj upp på schemat eller så får jag lite pepp av vänner som gjort/gör liknande saker eller som bara är allmänt kloka/vänliga/tuffa.

Grattis moster/gudmor 50 år
Igår ärvde jag en cykel som jag nu hoppas kunna utforska lite vidare delar av Düss med. Dock var det punka på båda däcken så steg ett är cykelbutik.
På marknad med mor o moster
I helgen har även mor och moster varit här, vi firade mosters 50årsdag. En skön och avlappnande helg med mycket god mat. Fisk och getost har varit ett genomgående tema. Win för mig eftersom jag är den enda som gillar getost :)



Sophie, jag kommer att sakna dig!
 I förra veckan var det också ett antal hejdåtillställningar (jobbet-utgång, jobbet-fika, vännerna, mitt egna) för Sophie, den engelska trainee jag umgåtts mycket med . Hon begav sig hemåt i lördagsmorse efter att vi släpat ner hennes väskor - givetvis slutade hissen fungera just denna dagen -  till taxin. Det kommer bli tomt på jobbet och nu har jag ingen balkong att hänga på längre.

1/3 av mina kollegor
När vi var ute med jobbet i tisdags blev jag förundrad. Efter midnatt stod fortfarande ett stort gäng från jobbet i åldern 25-60 (gissningsvis) och dansade och drack öl. Den blonda mannen ni ser på bilden är vår VD som var med på dansgolvet hela kvällen, ofta stod han med ett leende och tittade stolt på hela gänget som dansade, ofta lite galet. Tysk hierarki existerar inte på min enhet.



 Det finns dock en rad saker som kan muntra upp i vardagen här nere, inga stora grejer men de hjälper. Exempelvis:
Att smita upp på våning 13 på jobbet och kolla på utsikten

Äta frozen yoghurt (jag har klippkort på stammisstället)


Att ha sällskap av armbågs-Pernilla på kontoret


Att träna fram lyckokänslor
En promenad i fina Düss

Mustascher
Springa intervaller i den här vyn

Baka för mycket bullar och klaga på tyska ingredienser
Solnedgångar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar