torsdag 8 augusti 2013

Lisch taking over Düss

Nu har det varit besökstid i Düss ett tag. Förra helgen var det reunion med gamla goda vänner från gymnasietiden i Lidköping. Läkarna Kajsa och Mia anlände till stan på fredagen, som visade sig från den stekheta sidan. När jag lämnade AC:n på jobbet och gick ut kändes det praktiskt taget som att gå in i en ugn. Flickorna agerade de 3 vise männen (även om den tredje var mycket saknad!) och hade med sig gåvor :) Jag överkonsumerade ferraribilar under helgen kan man lugnt säga.

Catch-up med vin, ostar och käk i min lilla bastu till lägenhet innan jag visade dem det bästa med stan. Och det vet ni redan vad det är vid det här laget....(solnedgång, Rehn, lastbåtar, kall öl). Sen spenderade vi kvällen med gänget här i nere i en park som vanligt, den här gången med både tända ljus och en stjärnhimmel.
Mia och Kajsa på Königsallée







Är man tre tjejer är lördagsaktiviteten given....shopping!  Königsallée är paradgatan fylld med märkesbutiker, Düsseldorf är ju ändå Tysklands modehuvudstad. Men ja, vi gick alla hem med varsin H&M-påse.



Chat Noir

 Efter en given frozen yoghurt och lite vila gav vi oss iväg mot för mig nya stadsdelar, Flingern. Här käkade vi middag på en fransk bistro med två kollegor. Chat Noir! Hett tips för alla som åker till Düss, en ny favorit. Sedan vart det mer parkhäng och drinkar och en fortsatt natt på club där vi svettades som grisar och dansade som apor. Yes, man måste leva upp till crazy swedes på dansgolvet.
duckfaces



 Söndagen blev således lite långsam på en strand till Rehn. Läsandes, sovandes, snackandes. En bättre söndag helt enkelt. Vi avslutade dagen med att åka upp i Rheinturm (tv-tornet) och beskådade staden på 168 meter höjd. Lagom till solnedgången givetvis. Jag har många gånger funderat på varför Rhen heter just Rhen på svenska. Både på tyska och engelska är det Rhein som gäller. Varför ändrar man namn på språken? Om det inte är omöjliga att uttala då, som Köln på engelska.


Mia var lite mer exalterade än
andra över Rheinturmbesök
Jennie, Düss och Sophie
Att betrakta stan

Lischgals

Semester-mode
En verklig toppenhelg! Tjejerna åkte inte förrän på måndageftermiddag. Två semesterfirare som gladeligen studerade mig när jag gjorde mig redo för kontoret på måndagen...i ett mer semesterliknande tillstånd. Besök är trevligt, jag vill ha fler!

Som besökare i min lägenhet...den obligatoriska
hissbilden :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar