tisdag 20 augusti 2013

Schweden

Den senaste tiden har Jennies tema varit Sverige i mångt och mycket. Det började med att jag äntligen skulle ha mitt "hej-fika" här på jobbet efter att folk började infinna sig efter semestrar och diverse Brasilien/Turkiet-resor. Då min lägenhet inte är utrustad med ugn - en av alla brister - så bjöd jag in mig till Marianne. Ambitiösa som vi båda kännetecknas av så drog vi till med 1,5 sats bullar och i väntepausen blev det chokladbollar. 1,5 sats, det blir rätt mycket deg. Bra arm-träning att knåda den :)

Lärdomen från att baka i Tyskland: tyskt smör är inte samma sak som svenskt smör, kanel kräver mycket smör, Mariannes ugn är konstig, havreflingorna är större och hårda i Tyskland. Jag fick använda mig av mina gamla Arla-kunskaper från labbet och provsmaka smöret (något jag vid fikat dagen efter fick redogöra för i kvalitetsuttalande). Efter lite frustration och många avsnitt sex and the city i bakgrunden hade vi i alla fall något slags resultat. Och om nu inte min avdelnings assistent Armina hade bjudit på perfekt bakat bosniskt fika dagen innan så hade jag säkert gjort succé. Men det var trevligt i alla fall. Och nattugglorna till min avdelning länsade faten till nästa dag. Inte helt oväntat var chokladbollarna mest poppis, varför gör det avancerat liksom!?


 I onsdags gick flyget hem... första hembesöket sen flytt. Visst såg jag fram emot det men jag hade inte väntat mig känslan som Malmö gav mig på promenaden från Triangeln genom Möllan. Hemma! "Min" lägenhet har tagits över. Jag trodde jag hade mycket grejer men Kalle gör att den numera ser mer bebodd ut än vad jag nånsin har sett den. Följande dagar bjöd på socialt race på jobbet och efter jobbet. Möten med gamla kollegor, gamla handledare, mentor, chefen och bara grejen av att känna sig hemma och springa på folk man känner. Go känsla! En lunch i hamnen och kika på båtar...se havet igen! Malmö.

Men för att hinna mer så mycket som möjligt på en helg (givet!) så tog vi oss till Götet på fredagen och hälsade på ute i Mölnlycke. Men helgens stora event var två gamla Chalmersvänners bröllop. En vacker dag och en bröllopsfest fylld med Chalmerister = bra fest. Fåniga foton, lianer, myror, vackert brudpar, reunion, tårar, lekar, fotografering, vin, galet live-band, fuldans, skråla Stad i ljus, skratta, åka buss och skratta lite till. Jag hade träningsvärk i nacken dagen efter. En dagen efter som inkluderade bussresa till Malmö igen och en trött dag. Gav Malmö festivalen en chans men regnet försurade lite. Fick i alla fall se Kalle Moreaus aka Köttbullen.
Måndagmorgon tog mig tillbaka till Düss och ångesten låg som en dimma.




 
Jag har också hittat ytterligare en favorit till att se på solnedgången vid. Det behöver inte vara lastbåtar man tittar på...det nya är tåg! :) Min kollega Sasha visade mig en supermysig servering/altan/bar-nånting precis vid tågspåren, blev lite kär i stället. Kom hit och upplev det med mig!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar