onsdag 24 juli 2013

Amsterdam baby!

I fredags smet jag tidigt från jobbet med packad helgväska och begav mig till hauptbahnhof (centrastation) och mötte upp Marianne. Efter lite fikainköp (inklusive vin) hoppade vi på tåget mot Amsterdam. En bubblandes tågresa med semesterhumör senare ankom vi Amsterdam. Mariannes mamma bor strax utanför och innan vi begav oss dit där vi skulle bo gjorde vi det man måste i Holland. Vi köpte blommor. Jag önskar att jag bodde i Holland bara för att prislappen skulle göra det rimligt att få blommor varje vecka :)




Vi blev väl mottagna med vin och mat i mängder. Äntligen grillat! Och jordgubbstårta! Och lyckan...de hade två hundar och två katter. På kvällspromenaden passade Sam (ena hunden) på att skrämma upp några lamor och jag spanade in Hollands elnät jag :)









Lördagen efter en löptur i det mysiga samhället (där typ alla har Kanalutsikt och gummibåt utanför altanen samt visa fiskar från sin altan) var det dags för Amsterdam centrum. Och ja, jag mötte x antal cyklister under löpturen, Holland lever upp till sitt rykte. I Amsterdam mötte vi upp med en holländsk trainee för lunch. Jag tog den holländska specialiteten på menyn...några slags kroketter med kött. Hmm.
Jeffry och kroketter
Sen strosade vi över kanaler, i botiques och stannade till för glass och senare vin. På morgonen hade vi avverkar Primark (billigaste shoppingen som finns typ) och de kassarna gjorde sig ganska illa när vi gick in på Tiffany o co. Alla stirrade på påsen. Men men... billigt varvat med kvalité :)
En sväng förbi Red Light och sedan hemåt för hemmagjord Schnitzel och Tomten är far till alla barnen. En förjäkla trevlig dag!
Marianne framför Riksmuséet
som precis renoverats i 10 år



Hemmagjord schnitzel i gött sällskap

Underlig pannkaka



Söndagen spenderades vid en sjö med badande hundar och badande Jennie. Och också bortsprungna hundar som hittades. Vi avslutade på pannkakshuset där jag återigen "skulle testa något nytt" och
beställde pannkaka med bacon och ingefära. Helt okej men nja. Pannkakan kunde ju vara inte sötat kan man tycka. Marianne drog till med skinka och ost, pannkaka goes pizza.





Me like Amsterdam!



1 kommentar:

  1. Vilken underbar helg du måste haft, många godbitar på ett par dygn
    Kram mamma

    SvaraRadera