torsdag 11 juli 2013

Svensk!

IKEA med handduk och slips
Jag har nu bekräftat min position som svensk i utlandet. Jag har gjort mitt första besök på ikea och varit exalterad över det. Målet med besöket var att förvandla plankan (min säng) till just en säng. Bäddmadrass införskaffades! Dessutom såg jag till att mitt kök blev lite mer användbart samt skaffade en handduk som täcker mer än 1/4 av kroppen. Men det mest exalterande med ikeabesöket var givetvis mataffären utanför...i Sverige kanske den inte känns så het. Men så fort man hamnar i utlandet så känns pepparkakor och kaviar fantastiskt. Men det bästa.....de har lösgodis!! Det var också det som var mutan till min chaufför dit, Fredrik ställer utan problem upp med mutan lösgodis. Han har bott i Tyskland ett tag nu.

Himlen (trots att de inte hade ferraribilar)


Lättmutad man tillika godisgris






Tålamodsprövare

Samma kväll skulle jag ge mig på första tvätten i min egna maskin här i lägenheten. Vad som kan tyckas som en liten lapp på tvättmaskinen tog mig en stund att tyda inklusive knapparna på maskinen. Tack Selina för bästa presenten, ett lexikon. Dock prövade det mitt tålamod ganska rejält....känner mig dock nöjd med att jag faktiskt försökte förstå först och inte bara körde på. Gott resultat på tvätten också :)


Och för övrigt Kalle....du skulle överleva i Düsseldorf... Jag köpte en styck och åt den riktigt långsamt.


Till ära av Kalle

Gårdagens lunch på huvudkontoret med Marianne. Där är nätverka a och o, folk presenteras hit och dit man säger sitt namn ler och går vidare. Måste börja skriva upp vilka jag träffat snart. Bilden visar också typisk tysk kantin-mat, symboliseras oftast av geggig och för lite salt men billig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar